Voordelen vegetarisch eetpatroon

Wist je dat een vegetarisch eetpatroon niet alleen maar een hoop voordelen voor het klimaat geeft, maar ook vele voordelen heeft voor een gezondere levensstijl?


Plantaardig voedsel bevat namelijk van nature weinig verzadigd vet en bijna geen cholesterol. Dit is goed voor gezonde bloedvaten en het verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Als ik tegen mensen zeg dat ik vegetarisch eet, krijg ik altijd de volgende opmerkingen; ‘maar dan krijg je toch een ijzertekort?’, ‘je sport toch, hoe kom je aan je eiwitten dan?’. Nu is het waar dat je als vegetariër iets beter moet opletten op welke voedingsstoffen je binnenkrijgt, want inderdaad, als je niet goed oplet kan je een tekort opbouwen voor verschillende belangrijke stoffen (ijzer, vitamine B1 en B12).

Dit is echter te ondervangen door extra vitaminepillen te slikken, maar mijn eigen favoriete oplossing is om heel gevarieerd plantaardig te eten. Kies bijvoorbeeld eens voor een lekkere bonenmix (bevat veel vitamine B1,B12 en ijzer) met linzen en limabonen. Of doe kikkererwten door je salade heen. Op deze manier vang je de eventuele tekorten snel op.

Daarnaast zijn bonen hoog in vezels en eiwitten, hierdoor blijf je ook langer verzadigd na de maaltijd. Vind je de smaak van bonen nou niet aangenaam? Probeer eens een saus te maken ervan (bijvoorbeeld door in de blender zwarte bonen, avocado en een scheutje (plantaardige) melk te doen), hierdoor kan je rustig wennen aan de smaak van iets nieuws!


De misconceptie over een eiwittekort als vegetariër is iets wat ook vaak voorbij komt.

Als sporter heb je gemiddeld 1.5 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht nodig.

Dit kan soms een lastige opgave lijken als je niet meer naar kip of rood vlees wilt grijpen.

Dit is als vegetariër simpel op te vangen door, naast voldoende groente en fruit, bijvoorbeeld soja, noten en zaden en (ja daar komen ze weer) bonen te eten!

Of probeer eens een vleesvervanger, hier zijn tegenwoordig veel variaties van te vinden (van tofu tot tempeh, vegetarische shoarma of een heerlijke groenten schijf).


Naast deze lichamelijke voordelen zijn er ook een hoop voordelen voor het klimaat om eens een vegetarische levensstijl te proberen. Wist je namelijk dat voor één varken maar liefst 9 kilo voer nodig is? En voor één kilo rund is dat zelf 25 kilo! Deze hoeveelheid die nodig is om 1 persoon vlees te geven, is genoeg om maar liefst 20 vegetariërs te eten te geven.

Je ziet het vaak genoeg voorbij komen in het nieuws; het broeikaseffect stijgt waardoor het steeds warmer wordt op aarde. Wat helaas niet altijd duidelijk wordt vermeld, is dat de veehouderij wereldwijd verantwoordelijk is voor de uitscheiding van 14.5% van deze broeikasgassen. Dit aantal is net zo veel als al het transport bij elkaar! Daarnaast stoot één koe gemiddeld in een jaar dezelfde hoeveelheid broeikasgassen uit als dat van 4.5 auto’s, wat gelijk staat aan 70.000 km rijden!


Voor het produceren van vlees is veel meer water nodig dan voor de productie van plantaardige voeding. Zo is voor de productie van één kilo rundvlees in totaal al 15.000 liter water nodig. Voor één kilo varkensvlees is dit 6.000 liter en voor één kilo kip is 4.300 liter water nodig. De zoetwatervoorraad op aarde wordt steeds kleiner, waardoor ook ons drinkwater drastisch minder wordt. En wat is er belangrijker: dat Nederland dagelijks vlees kan eten, of dat we voldoende drinkwater blijven houden?


Probeer daarom eens wat meer plantaardig te eten! 1x per week kan al het verschil maken. Hiermee ga je er lichamelijk op vooruit en help je het milieu enorm! Weet je nou niet goed wat je dan moet koken? Of ben je nieuwsgierig geworden naar wat voor andere manieren er nog zijn om je levensstijl positief te verbeteren? Meld je dan aan voor ons programma!




9 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven